Reorganiseren is één van de meest impactvolle gebeurtenissen die een medewerker kan meemaken. Een ingrijpende wijziging, die vaak ook nog eens niet – of heel laat – wordt aangekondigd. De boodschap heeft ook invloed op de privésfeer. Goede communicatie bij een reorganisatie is daarom essentieel; van de aanleiding tot hoe de komende periode eruit ziet. Die ingredienten zijn vaak wel aanwezig, maar het samenvoegen tot een goed “communicatiegerecht” wordt nog wel eens vergeten.
Ietszeggend (C)
Communicatie bij veranderingen is essentieel. Om iets in beweging te krijgen of te veranderen, is vooral begrip noodzakelijk. Goede communicatie bij een reorganisatie geeft uitleg én richting. En dat is fijn, want los van alle aandacht voor de boventallige medewerkers, is duidelijkheid voor de groep die hun baan behoudt net zo belangrijk.
Ja! Transparantie is essentieel voor het vertrouwen, zowel dat bij de boventallige collega’s als bij de collega’s die de reorganisatie ‘overleven’.
Er zijn diverse communicatiemomenten denkbaar. Over het algemeen wordt er gewerkt met een vooraankondiging, waar je alvast een doorkijkje geeft maar nog geen details kenbaar maakt. In die tijd kun je ook persoonlijk medewerkers (voor)informeren. Vervolgens heb je de echte aankondiging en deel je de boodschap. Een goed en duidelijk verhaal! Daarna kun je wellicht nog onderscheid maken tussen de verschillende mogelijkheden: vervallen, boventallig, direct geplaatst of selectie en matching.
Een goede PowerPoint is essentieel. Je kan deze als manager gebruiken om de presentatie te geven, maar deze presentatie ook publiceren, bijv. op intranet. Zo weet iedereen wat er is gezegd – en kan alle informatie nagelezen worden.
Goede communicatie bij een reorganisatie is vooral begrijpelijk. Niet alleen omdat iedereen moet weten wat er wordt bedoeld, maar ook waarom deze stappen noodzakelijk zijn. Wat is er intern of in de markt veranderd dat deze (grote) stap nodig is? Verklaren is belangrijk en daar helpt goede communicatie bij.
Reorganiseren is een van de meest impactvolle stappen. Een goede fundering is daarom noodzakelijk. Een missie of visie hoeft niet altijd te wijzigen, maar het is wel een belangrijk haakje voor een reorganisatie. Wat maakt dat dit nodig is en geloven we nog wel in missie en visie? Kortom: neem dit altijd mee in je communicatie.
Als het aantal medewerkers relatief laag is, zijn persoonlijke gesprekken cruciaal. Dat varieert van de aankondiging, tot tussentijdse gesprekken over hoe de medewerker het ervaart. Eventueel kan dit gecombineerd worden met details over een outplacement, maar ook het welzijn checken van je medewerker als leidinggevende is erg prettig.
Communicatie is vooral gericht op collega’s die onderdeel zijn van een reorganisatie. Belangrijk, absoluut! Vergeet echter niet de collega’s die blijven: het is de kunst hen gemotiveerd te houden, aan boord te houden en de (fijne) cultuur te bewaken.
Powerpoint bij reorganisatie
Hulp nodig bij een goede Powerpoint? Ik heb ruime ervaring met het maken van duidelijke Powerpoints en goede verhaallijnen.